tiistai 23. syyskuuta 2014

Yhteisöllisyys verkkomarkkinoinnissa

Tehtävänämme oli tutkia yhteisöllisyyttä verkkomarkkinoinnissa.

No aluksi voisi miettiä, että mitä yhteisöllisyys on? Perinteisiä yhteisökäsitteitä ovat perhe, suku, kylä ja heimo. Tietoverkossa toteutuva yhteisöllisyys totetutuu teknisen tietoverkon mahdollistamana. Eri sosiaaliverkostot ovat uudenlaista yhteisöllisyyttä. Tietoverkkojen mahdollistama yhteisöllisyys voi olla perinteisen toimintamuodon uudenlainen ilmentymä esimerkiksi: Blogi on päiväkirja verkossa ja Facebook taas siirtää ystäväkirjan edustaman yhteisöllisyyden verkkoon.

Internet on tällä hetkellä tärkeä osa markkinointimediaa, minkä takia yritykset panostavat paljon markkinoinnissa näkyvyyteensä Internetissä. Markkinoinnissa toteutuu yhteisöllisyyttä paljon eri tavoilla. Esimerkiksi joku yritys markkinoi yritystänsä jossain sosiaalisen median palvelussa jolloin totetuu yhteisöllistä verkkomarkkinointia. Kyseisiä sivustoja ovat esim. Facebook, Instagram ja Twitter. Sosiaalisen median avulla yritys tai yksittäinen henkilökin voi parantaa verkostoitumistansa Internetissä.  Yrityksen kannalta ajatellen se parantaa yrityksen näkyvyyttä verkkomarkkinoinnissa ja silloin se ei jää niin helposti muiden yritysten varjoon osaamattomuudellaan verkkomarkkinoinnissa.

Internet on kehittyny teknologisesta tiedonhaun työkalusta sosiaaliseksi ja yhteisölliseksi mediaksi, joka on useiden  ihmisten näkökulmasta helposti lähestyttävä jokapäiväisen käytön takia. Ihmiset viettävät useampia tunteja nykyään melkeinpä päivittäin Internetissä. Samalla siellä ollessansa he keskustelevat toisten ihmisten kanssa, ostavat tuotteita tai selailevat muuten vain erilaisia asioita, mitä haluaisivat omistaa. Pelkästään yksittäisten ihmisten selaama Facebook on tärkein kuluttajamarkkinointisivusto Suomessa tällä hetkellä.

Tulevaisuudessa minulle on todella paljon hyötyä tietää näistä aihealueista riittävästi, jos tulen työskentelemään kaupallisella-alalla. Verkostoitumisen eri niksejä on myöskin hyvä osata, että saa yrityksellensä näkyvyyttä ja sen kautta toivottavasti runsaasti asiakkaita. Valmiiksi luodusta verkostosta Internetissä ei voi olla mitään muuta kuin hyötyä kaupallisen-alan työntekijälle, koska tulevaisuudessa hyvin verkostoitunut henkilö pystyy hyödyntämään verkostoitumistaan yhteisöllisessä verkkomarkkinoinnissa.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti